čtvrtek, června 17, 2004

Česko hledá superproducenta

Tak o Superstar se mluví i na těch nejnepravděpodobnějích místech (vláda, obývací pokoj mých rodičů) a ačkoliv se tak trochu tvářím, že mě to nijak nebere, taky to sleduju. Tedy aspoň občas, televizi moc nevyhledávám a většinou mám v neděli večer jiný program. Viděl jsem tři díly celé a u zbytku aspoň rekapitulaci na internetu. Poprasku, který se kolem této reality show strhl, se nijak nedivím, protože jsem zažil, jaké šílenství ji doprovázelo v Británii. Není asi moc důležité jesli vyhraje Šárka, Aneta, Hynek nebo Vilém, ale už ten samotný fakt, že by mohli rozhýbat statickou českou pop music. V BMG asi ví, že Pop Idol po celém světě zvedl prodej desek, ale je to jaksi dvojsečná zbraň. Vítěz televizní soutěže zůstane zajímavý možná půl roku, pak bude muset prokázat, že dokáže být hvězdou i mimo nedělní večer. (To se v UK povedlo třeba Willu Youngovi.) Opravdová hudební hvězda ale musí mít hity. I f*ckin Lucie Bílá měla na začátku 90.let šňůru monstrózních hitů (Láska je láska, Hana Zaňa, atd.), které ji dostaly nahoru. A tady je klíčová otázka: kdo je nové superstar napíše? Nechci se mýlit, ale český pop prostě zoufale postrádá hitmakery a producenty. Předně je u nás mnohem běžnější formát autorské písně (napíšete si ji a zazpíváte sami), což souvisí s nelichotivým postavením českého popu. Zatímco ve světě proniká do popu i hudba mimo mainstream a mění ji, u nás je pop scéna hermeticky uzavřenou sortou svázanou pevnými svazky, které se vytvořily ještě před rokem 1989. Škoda že Neuwerth nebo Muchow se až na malé výjimky (Kryštof, Anna K) do popu moc nehrnou. Když už tu nějací kovaní pop autoři jsou (Michal David - pfuj!), je pro ně mnohem výhodnější psát muzikály, hudbu k filmům (Michal Dvořák, Ondřej Soukup) nebo k reklamám (všichni ostatní). Hledání nové hudební hvězdy nakonec pravděpodobně skončí na hořkém zjištění, že nemá co zpívat. Dobře, může skončit s coververzemi jako to dělají někteří Pop Idolové z jiných zemí, ale to není vstupenka na dlouhou kariéru, leda tak do klubu, kde vládnou Cszáková a Machálková. Pro příští rok by bylo možná rozumější uspořádat soutěž Česko hledá superproducenta, kde by soutěžili autoři popových skladeb. Stačilo by je nazývat čísly a na hlavě by mohli mít papírový pytel (ušetřilo by se za vizážistu), protože koho zajímá jak vypadá nějaký producent. Jinak by systém mohl být stejný, včetně Hvězdné pěchoty. Písně by zpívali nějací studioví přicmrndávači a v porotě by seděli opravdoví zpěváci. Vítěznou píseň by otextoval třeba Krchovský a zazpívala nějaká hvězda podle výběru autora. Howgh!!

A ještě jedna maličká poznámka. Místní soutěže Pop Idol zatlačily do pozadí mezinárodní soutěž autorských písní Intervision. Tam jde nejen o zpěv, tanec, image, ale také o píseň, která musí být původní. Ačkoliv finále obvykle zážitek pro masochisty (většina zemí tam posílá mentálně retardované jedince s hudebním vkusem záchodového prkýnka), občas se tam objeví někdo, kdo vypadá vcelku nadějně. Mimochodem, před dvaceti lety ji vyhrála jistá ABBA, letos zase Ukrajinka Ruslana, která si tím získala smlouvu s EMI a vítězná skladba "Wild Dances" už vyšla v UK na singlu. A teď pointa: Čechy se nikdy soutěže nezúčastnili. Jako snad jediná země v Evropě. Proč? Že by tam snad nebylo koho poslat?

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

ad Eurovision (Intervision byla verze pro RVHP, ne?):
Před Eurem 2004 jsem prolézal nějaké fotbalové stránky a někde (BBC?) jsem narazil na profily jednotlivých zemí.
Jedna z položek byl "největší úspěch v Eurovision Song Contest". U ČR bylo samozřejmě napsáno, že se nikdy nikdo nezúčastnil, ale navíc s krátkým dodatkem: "But wait! That's a good thing, isn't it?" =)
(Gunny)

Anonymní řekl(a)...

ABBA vyhrála s písní Waterloo před více než TŘICETI LETY :-)