úterý, října 26, 2004

John Peel R.I.P.

Dnes odpoledne zemřel legendární rozhlasový DJ John Peel. Zprávu a kratičké shrnutí jeho kariéry si můžete přečíst na Musicserveru.

Peela jsem znal nejdříve jen jako jméno, které se objevovalo u mých oblíbených desek. Jeden čas jsem hodně poslouchal EOST "John Peel Sessions", až mě napadlo, že bych se měl poohlédnout, kdo to vlastně ten JP je. Pak jsem ho dlouho poslouchal na BBC, i když jeho pořad často přerušovala české sekce zprávami. Vzpomínám, když jsem ho slyšel poprvé. Nejdřívě mě uchvátil jeho hlas, jeho suchý anglický humor a pak samozřejmě zcela neuvěřitelný tracklist. Během jedné hodiny zahrál nějaké old school punkýše, folk, hip hop a všechno to korunoval nějakým industriálním drum'nbassem. A samozřejmě vždy zahrál něco od svých oblíbených kapel jako byli Half Man Half Biscuit nebo The Delgados. Během čtyřiceti let na BBC uvedl Peel do Británie drtivou většinu hudební stylů - od dubu, přes hip hop až ke gabbě. Big Respect, někdo takový si prostě zaslouží velkou poklonu. A nemusím snad ani dodávat, jaký význam měly jeho studiové sessions, na které si zval zajímavé kapely z celého světa. Přemýšlím, že v mé Top 3 John Peel Sessions by asi byli - 1) EOST 2)Autechre 3)Clouddead, ale zase tak moc jsem jich neslyšel. Bohužel.

Peel byl srdcem indie rocker, když se kouknete na jeho all time žebříček, tak je jasné, jak bilo jeho srdce. Vždy ale dokázal poznat zajímavou hudbu a bylo jedno jaký to byl žánr. Celý život bojoval se zabedněnými rozhlasovými dramaturgy, kteří mu tvrdili, že nemůže v pátek odpoledne pouštět na BBC hardcore gabbu, ale Peel to vždycky ustál a vyhrál. Poučení pro všechny naše rozhlasové DJe: Jde to. Královna mu v roce 98 dala Řád britského impéria. To je kurva něco.

Žádné komentáře: