sobota, října 16, 2004

Time Is Over...nad albem "Time Is Now" Wiche

OK, tak je to venku. DJ Wich - Time Is Now. OK, dobrý název. Možná až příliš dobrý.

Český hip hop na tuhle desku čekal jako na spasení, Wich o ní mluvil dobrá dvě léta, měla nakopnout undergroundovou scénu a ukázat, že tři roky po "Repertoáru" je Wich ještě pořád král. Nakonec, "Time Is Now" je něco jako "Kdo je kdo v českém a slovenském hip hopu", příručka k rozpoznávání rapperů. Wich bohužel svůj stín nepřekročil. A vlastně asi ani nechtěl. A to je velký problém této desky.

Ta deska není zase tak zlá, křivé slovo o ní nemůžu napsat. Bohužel ale nepřináší pro český hip hop nic nového. Po pořádku. Sestava za mikforonem se čte jako guestlist narozenin nějaké hypotetické hiphopové babičky pražské scény. Jsou tam Orion, Wladimir (PSH), Indy, La4 (Indy&Wich), Supercrooo i "český R Kelly" David Čokoláda, slovenské jedničky Kontrafakt, Vec, Čistychov (Názov Stavby) či pěvule Tina. Aby to nebylo málo, tak i současné polské hvězdy WWO a americký podprůměr K-Otix a nějací holandští wankeři. (Jo a taky Katka "Extáze" Winterová). Rapeři se elitnímu domácímu producentovi hlásí jako skautíci při ranním nástupu: Jsme jedna parta a táhneme za jeden provaz a ty jsi náš kapitán. Málokomu dochází, že tato hiphopová národní fronta mladé (a malé) domácí scéně více škodí než pomáhá. V podstatě pořád platí, že kdo chce v českém hip hopu něco znamenat, musí patřit do Wichovy party. Ten sice dokázal v podstatě vlastními silami přiblížit český hip hop polskému nebo maďarskému (a to je sakra výkon), ale od "Repertoáru" PSH se jaksi zasekl a svůj styl už jen piluje a piluje. "Time Is Now " nepřekvapí vůbec ničím, Wich dokazuje, že to umí udělat hard i soft, ale to už přece všichni víme. Nepochybuju, že na "Time Is Now" si nepřečtete špatnou recenzi. Wiche poplácají po zádech jeho kamoši z pražské scény (ostatně je to jako kdyby se plácali po zádech sami), novináři z ostatních hudebních magů si řeknou, že kritizovat český hip hop je netaktické a taky ji pochválí a navíc se přidají wankeři z velkých periodik, kteří chápou jen to, že hip hop letí a musí ho chválit. Nejvíc ji samozřejmě pochválí v Bbarku - deska perfektně zapadá do jejich podoby hip hopu jako zakonzervovaného stylu, který se zastavil někdy v roce 1994. A Wich si v únoru půjde v sáčku pro Anděla za nejlepší klubovou hudbu.

Wichovo rapové impérium, představené na "Time Is Now" je bezpochyby excelentní vizitka pro českou scénu. Jenomže hip hop je o konfrontaci. Všechny články pražské scény - DJs, MCs, promotéři, časopisy - jsou navzájem prorostlé, zaseknuté v naplňování étosu "opravdovosti", který káže střežit se jakýchkoliv novinek či změn. Konkurenční scény v menších městech jsou slabé a vlastně si jich ani nikdo nevšímá. Trestuhodně zametené a zapomenuté "venkovské" desky De Zrechts a Naší Věci (na domácí poměry velmi slušné) dokazují, že hlavní město konkurenci nechce a nepotřebuje. Vždyť se stejnými beaty, se stejnými kecy a stejnou partou rozehranou to jde tak skvěle. "Time Is Now" dokazuje, že éra českého hiphopového undergroundu protkaného klientelismem se vyčerpala a de facto dospěla do konce. Domácí hip hop se může rozvíjet jen v konkurenčním prostředí, kdy si rappaz půjdou vzájemně po krku (obrazně, kurva). Jen tak se domácí hip hop začne konečně pořádně vyvíjet. OK, první vlaštovka je tady - Supercrooo. Drsní hoši to jsou, třeba zrovna oni to dokážou rozhýbat. I když i oni se na té desce klaní Wichovi...

První etapa domácího hip hopu končí ať si to hardcore headz uvědomí nebo neuvědomí. Do hry jménem český hip hop totiž vstupují velké labely, což jsou hráči s širokýma ramenama. Když jsem si četl první oficiální číslo časopisu Street, všiml jsem si jak často se vstup majors do českého (a slovenského taky) hip hopu skloňuje v rozhovorech. Je to velká změna, EMI vycítila, že hip hop v Čechách začíná být zajímavý i pro mainstream a rozhodla se investovat do Bow Wow a Čistychoviče. Na Slovensku Sony podepsala Kontrafakt. Majors už jednou domácí hip hop pěkně potrápili s Chaozz, teď už to pravděpodobně neskončí tak divoce jako tehdy - čeští rappaz přece jen už trochu vyspěli a vědí kde jsou hranice obětování se. Vyjít ven se svojí hudbou do velké hry chce odvahu a jestli domácímu undergroudu chybí, tak majors by ji mohli začít vyučovat. Posluchači mimo hiphopové ghetto kašlou na povídačky o "opravdovým postoji", chtějí zajímavou hudbu a tu jim bohužel domácí hip hopu nebyl schopen nabídnout.

Na úplný závěr jsem chtěl vyhodit seznam zvukově zajímavých českých h/h tracků za poslední tři roky, ale i po dlouhém přemýšlení mi tam zbyl jen Orionův "Dokumentek" (originál z From Prague To Amsterdam, remix na "Vol.1" je flop). Hm, poradí mi někdo? Tenhle týden čekám v poště Bow Wow i nějaké novinky z Brna, uvidíme jaký to na mě zanechá dojem. Time Is Now, kurva.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

ShadowDrrop-hodne dobre napsany! respect

Anonymní řekl(a)...

Je fakt, že tohle jsem si příliš neuvědomoval. Z českého hiphopu znám především jen tvorbu té Wichovy větve. Nevím, zda tomu pomůže postup "proti všem", spíše by mě potěšil někdo, kdo by kašlal na ortodoxní hiphopová média a postoj této uzavřené komunity a dělal si hudbu podle sebe a ne podle toho, co se od něj u nás očekává.
Paul

mzi řekl(a)...

Karel ma pravdu, album je slaboucke. Vcechno uz jsem vlastne nekde slysel, jak hudbu, tak texty ... Bida !

Anonymní řekl(a)...

Jindra Volák - Bassline - Zajímavá a hezky napsaná úvaha, i když většinou nemůžu souhlasit. Z Wichova alba jsem zatím na R1 slyšel jen pár tracků - ten s Wladimirem+KW a Supercrooo se mi zdají naprosto perfektní a už kvůli nim bych to album nezatracoval (i nějaký ten posun dopředu od už tak dost kvalitní Wichovy produkce by tam byl), věci s Looptroop a Orionem jsou pravda průměr. Ale jestli někdo čeká, že český hiphop pozvedne někdo, kdo bude kašlat na obvyklý postup (indie labely, battly, léta regionálních koncertů před první deskou), tak ať si přečte recenze na pár interpretů, kteří do tohohle "proudu" patří - Jakub Ali Muhammad, Beax, Leoš Mareš.

karl řekl(a)...

asi mas pravdu. Cas na ceskou odpoved na Anticon nebo Anti Pop Consorcium jeste musi uzrat :) Jen jsem chtel upozornit na to, ze hiphopova scena je mirne receno ucpana, zablokovana a zaseknuta. kdyz kouknu, co vydavaji za veci v Polsku, tak se to neda srovnat. ale to se uz jen opakuju...