pondělí, března 15, 2004

Is it jazzy?

Nezbývá nám, než přiznat, že Norah Jones je zodpovědná za mohutnou vlnu jazz popu. Zatím zmítá žebříčky hlavně v Británii a podle mne je jen otázkou času, kdy se přidá Francie, Německo a zbytek Evropy. Katie Melua vede v UK už měsíc albový žebříček a její kolegáček Jammie Cullum je hned v závěsu a mladičká Joss Stone je vzývána jako nová superhvěda na obou stranách oceánu. Přiznám se, že hudebně to jde dost mimo mě, ale nemohl jsem si nevšimnout, s jakou vervou se jazz pop prokousává do kulturního mainstreamu. Kromě všudypřítomných televizních reklam nebo znělek to má i světlejší stránku - odvážné coververze, kterými nám noví jazzoví vokalisté patrně chtějí dokázat, že jejich hlas dokáže lámat nejen skály ale i stylové konvence. Škodolibě se mi líbí filosofie, že v každé písni je schováno něco, co při opatrném rozmontování lze naroubovat na smooth jazzový podklad a přizpůsobit pravidlům rozhlasové dramaturgie stanice Praha. Naštěstí některé skladby tomuto postupu úspěšně vzdorují. Je to příklad třeba "Fell In Love With A Girl" - původem bluesové sbíječky The White Stripes, kterou zkusila přezpívat Joss Stone. Když se přeneset přes trochu nucený pokus zpěvačky o to být co nejčernější (netušil jsem, že Mary J Blige má tolik obdivovatelek!) a jiný pokus producentů být co nejvíce funky (instrumentální podklad je asi z banky "funky" nějakého japonského syntezátoru), tak vám vlastně nezůstane skoro nic. Tedy až na vetchý vtípek, že skladba se teď jmenuje "Fell In Love With a Boy". Kanye West by to mohl pustit na 45 otáček a z refrénu si udělat vcelku ucházející sampl, jinak je to o ničem. To Jammie Cullum si vyzkoušel předstírat, že je Pharell v značně oldschoolové coververzi "Frontin'". Cullum překvapivě Pharella nepřekonává v kvalitě hlasu, ale spíš v šířce emocí, které se do skladby snaží dostat. Chvíli úpí, chvíli chce být hot a chvíli cool. A široko daleko žádný Jay Z, aby skladbu zachránil (místo Jiggy je tam klavírní sólo ala Theleosius Monk). Co přijde dál? Bopová verze "Crazy in Love?" nebo rovnou klavírní remix "The Black Album"? A co kdyby ho natočil rovnou Jan Malásek?? U toho být nemusím.

Žádné komentáře: