čtvrtek, května 06, 2004

Bloggers a MCs - blízká setkání třetího druhu

Vždycky jsem chtěl být MC, dokonce více než DJ. A vlastně jsem jím dokonce i na chvíli byl! Byly to tři, maximálně čtyři akce, možná jedna veřejná - popadl jsem mikrofon a začal jsem do něj vykřikovat věci, které jsem měl naposlouchané od MC Conrada nebo MC Dynamite - takové to "check it out, thats the sound". Vzpomínám, že s mojí přezdívkou MC Killa B se výborně rýmovalo strašně moc skvělých slov. Nějak brzy to ale skončilo, jednu akci ukončili nasraní kolotočáří, kterým jsme naším junglem/techstepem rušili produkci a tak nám uřízli elektriku a další dvě akce na zahradách zase zrušili policisté, které na nás poslali sousedi! A pak jsem začal o hudbě psát. Nikdy bych netušil, že MCing a blogging má tolik společného, ale díky Woebotu a Blissblogu, teď už vím, že to tak je.

Tu myšlenku zrodili na Woebotu a brzy na to ji rozvinul Simon Reyondls na svém proslaveném bissblogu. Dokonce jmenuje osm podobností mezi MCs z pirátských stanic a bloggery, kteří se potí nad klávesnicí. Je to moc pěkné, dočista mě to zahřálo u srdce.

Takže koukejte, jak to Simon vymyslel:

- operují na post mediálním poli (rozuměj po konci centralizovaných médií AKA po nástupu internetu. Čtenářů blogu je asi tolik, kolik je posluchačů pirátských stanic :)

- operují ve verbálním exhibicionismu. Stejně jako MC by někteří bloggeři vybouchli, kdyby se neměli kde realizovat.

- a jsou "ego driven" - tedy vedeni velikášstvím svého omnipotentního já.

- jsou hyperkonfliktní (beefy MCs + názory na blogu)

- fungují na bázi konkurence. Jen ta může zvedat kvalitu.

- stejně jako MCs kódují svůj jazyk tak, že jim rozumí jen jejich oddaní čtenáři

- operují lokálně, fungují globálně (Simon mluví o popularitě grime scény po celém světě a přitom je to čistě Londýnská záležitost a to ještě hodně minoritní. U bloggerů je to jejich pokojík. Sousedi vedle netuší, že se tam odehrává něco velkého! Btw: moji to asi tuší, protože se právě rozhodli odstěhovat!

- MCs platí za to, aby se mohli ukázat na pirátské stanici, neslyší je plus mínus skoro nikdo a přitom představují hudební avantgardu parexcelence. A bloggers? Mnohdy je jejich psaní několikrát lepší než to, co si můžete přečíst v papírových časopisech.

V jedné věci se přesto MCs a bloggers liší! Jde o to, že zatímco bloggeři básní o pirátských MCs, pirátští MCs bloggery totálně ignorují. A nebyl by to Simon, aby nevzal telefon a neobvolal přední grime MCs, aby napravili tuto nehoráznost! Wiley ani Dizzee prý telefony nebrali, ale celá myšlenka se zalíbila MC DT-Eye, který si nejprve nastudoval nejdůležitější bloggy, načež o nich složil garážovou rutinu s verši jako:
Longer texts can vex

Focuses on auteur

More than he oughta

Myths he'll debunk dem
.
Moc pěkné, že? A to všechno jsem se dočetl v den, kdy mi a) vyšel první velký článek v HISVoice b) se ztratily archívy Muzzik Labu c) mi v Lemonu nabídli, že budou přetiskovat některé posty z Muzzik Labu. Tenhle post nepotřebuje žádná závěr!

Žádné komentáře: