neděle, srpna 08, 2004

Grime Vs. Crunk

Když jsem na tomto místě rekapituloval loňský rok, konstatoval jsem, že na dvou stranách Atlantiku, rozuměj na dvou největších a nejdůležitějších hudebních trzích, se objevily dva styly, které přinesly něco radikálně nového a vyjádřil jsem nadějí, že jejich dominance se projeví v následujícím roce. Byly to východolondýnský grime/UK Garage/sub low a atlantský crunk. Oběma se podařilo prorazit do mainstreamu loni v létě, je tedy - rok poté - nejvhodnější čas srovnat si je.


CRUNK:
Crunk má mnohem starší podhoubí. Lil Jon, klíčová postava tétos scény, vydává desky už jedenáct let. Crunk přímo navazuje na těžce sexistický párty hip hop stylu miami bass a přivádí do extrému hédonistismus R&B scény. Zároveň je ale typicky jižansky zemitý a obhroublý a až punkově zuřivý. Lil Jon poprvé dokázal ve svém regionu už hodně populární scénu zviditelnit až v roce 2001 ("Bia Bia"), ale trvalo další dva roky, než měl Top 10 singl. Je třeba ještě dodat, že to všechno dokázal na nezávislých nahrávacích značkách, což je v Americe skoro zázrak.


Producent: Lil Jon (+ zatím nevýrazní epigoni jako Don P., Joe "Da Bingo" Bing)

Jména: Ying Yang Twins, David Banner, Bone Crusher, 36 Mafia, L’il Flip, Petey Pablo, Young Bloodz, Trill Vill, Lil Scrappy

První žebříčkový průlom: Lil Jon & Eastside Boys ft. Ying Yang Twins - Get Low (květen 03, číslo 2.)

Největší žebříčkový úspěch: Usher ft. Lil Jon & Ludacris - Yeah! (číslo jedna)

Další úspěšné singly: Youngblodz ft. Lil Jon - Damn!, Ying Yang Twins - Salt Shaker, Lil Scrapy - No Problem, Petey Pablo - Freak A Leek

Další doporučený poslech: Bone Crusher - Never Scared, Trillville - Some Cut, 8Ball & MJG - Look at the Grillz, Lil' Flip - Game Over, Pitbull - Culo

Nejdůležitější kompilace: VA - Certified Crunk, VA - Crunk Classics, VA - Crunk & Disorderly

Nejlepší deska: David Banner - Mississippi The Album, Kings of Crunk Lil Jon & The Eastside Boyz - Kings Of Crunk

Extra credits: crunk přineslo remixérskou techniku screwed & chopped, po delší době znovu oživil nezávislý hip hop.

Mínus: crunk zabíjí klasický rapping. Pro crunk nepotřebujete rappera, stačí nějaký ožralý fotbalový fanoušek, který dokáže do úmoru skandovat. Crunk má díky své přísně hedonistické filosofií pověst tupé hudby pro tupce, přičemž přinejmenším ta první nálepka není spravedlivá. Lil Jon si vybudoval crunk jako svoje impérium a až mu dojdou nápady, crunk pravděpodobně zemře. Crunk se navíc zdá být na definitivním koncem evoluce dirty south s nulovou šancí na další stylové variace. Už má i svoji komerční podobu viz. Chingy nebo Houston.



GRIME
Grime je dalším evolučním stádiem britské podoby garage. Po vycíděném 2 stepu vrací zvuk garage do ulic, do podzemních klubů a spojuje ho s hiphopově sveřepými postoji teenagerských gangů. Jedněmi je grime oslavován jako opravdová britská odpověď na mohutnou vlnu zaoceánského hip hopu, druhými zase jako další kapitola ve vzrušujícím dobrodružství ve světě rytmů. Spojením s MC získalo grime tvář(e) a nabralo na popularitě. Inkubační doba grime byla kratší než u crunk, v roce 2001 se zjevily singly jako Bound 4 Da Reload Oxide&Neutrino, Oi! Platinum X & More Fire Crew, Boo Sticky ft. Ms Dynamite nebo Oh No! So Solid Crew, které předznamenaly obrat v garage směrem k drsnějšímu zvuku. Léto 2003 s sebou přineslo kromě Dizzeeho velkého průlomu další variace - minimalismus 8 baru (Musical Mob - Pulse X), sub-lo (Jon E Cash), dubstep (Horsepower Productions) nebo eski (Wiley).
Grime perfektně sedí do doby, kdy v UK roste zájem o urban music, ten se dá připsat jak neúprosné politice pirátských stanic, tak i zájmu oficiálních míst o novou černošskou hudbu (Jay Z & B na návštěvě u Prince Charlese, peníze které tečou do 1Xtra, nové stanice BBC věnované čistě urban music. Trochu sarkasticky lze říci, že kdyby za takového situace žádný takový podzemní styl nevznikl, byla by to až ostuda.

Jména: Dizzee Rascal, Wiley (of Roll Deep Crew), Kano, Donaeo, Dawinche + desítky dalších

Producenti: Wiley, Jammer, Plasticman + desítky dalších

První žebříčkový průlom: Dizzee Rascal - I Luv U (1.6. - číslo 29)

Největší hit (?): Dizzee Rascal - Fix Up Look (17.)

Další hity: DR - Jus Rascal, Wiley - Wot Do U Call It, Shystie - One Wish

Extra credits: Grime ve spojení revolučních rytmů a MCs konečně zviditelnil i nakopl britskou hiphopovou scénu (Ty už má nominaci na Mercury Awards). Po spoustě a spoustě let (uf, tady zcela selhávám) má konečně pouliční londýnská scéna své mluvčí (opravdové z masa a kostí a ne jen nasamplované).

Nejdůležitější kompilace: N.A.S.T.Y. Crew Mixed By Jammer, Streat Beatz 2CD Mixed by Femme Fatale & Slimzee, Lord Of The Decks 1 & 2, Garage Rap Vol. 1, VA - Grime.

Nejlepší desky: Dizzee Rascal - Boy In The Corner, Wiley - Treadin On Thin Ice

Mínus: Popgrime/popUKgarage skupiny jako Blazin Squad nebo Big Brovaz, vyrobené gramofonovými firmami, které vyčištěnou UK Garage prodávají teenagerům, kterým stačí umaštěné trička a drsné pohledy. Hojná emigrace někdejších hvězd grime scény do komerčně přijatelného R&B. Pro Craiga Davida i Ms. Dynamite byla UK Garage jen epizodou a jejich přestup do R&B se dal snést, protože si uchovali svoji originalitu. Dnes jsou pirátské stanice nejen líhně nadějí, ale hlavně místo, kde si headhunteři z velkých firem hledají příští loutky. Důkazem jsou slaboučké
desky členů So Solid Crew, vyráběné na rostoucí R&B trh a teď to samé přišlo s Shystie a pravděpodobně se stane i s Donaeem.



Teď k tomu, co oba styly spojuje. Jak crunk tak i grime v sobě odráží zeitgeist svých konkrétních lokálních situací. Crunk je vypovídá o post-911 Americe více než se zdá. Je o užívání si život na sto (i více) procent a nestarání se o budoucnost. Grime chybí tato (a)politická aktuálnost, jen odráží deziluzi v chudinských čtvrtích východního Londýna a stává se mluvčím nové generace. Co naopak oba styly spojuje je jejich posedlost energií. V taneční hudbě to není nic neobvyklého, grime může stavět na celé řadě stylových předchůdců, kteří dopilovali k dokonalosti energické kopance synkopovaných rytmů. Big beat kdysi vystřídal drum'n bass, který se začal utápět v potvrzování své umělecké nadřazenosti pseudojazzových experimentů, právě proto, že lépe vystihoval touhu po hudbě, která má v sobě energii. Crunk (novotvar vzniklý spojením slov drunk a crazy) je podle Lil Jonovy definice "stav vyšší energie" . (Lil Jon už dokonce prodává i energy nápoj nazvaný (chvíle napětí) Crunk!!!. (další definice crunk a podle stejného zdroje i grime. Podle této definice je grime synonymem špíny (přečtěte si poslední definici) ať už je to špína hudební nebo pouliční a nemusím snad dodávat, že crunk je součástí širšího hiphopového proudu Dirty South. V obou směrech je zřetelný punkový postoj - nejen v DIY postoji (obě scény operují na koleně mimo velké značky) ale také v hudební neúprosnosti. Oba reagují na popularitu smooth R&B a hip popu (Nelly, Black Eyed Peas) a svými specifickými prostředky vytváří alternativní pouliční kulturu. Hudebně mají podobný zdroj v electru 80.let (u crunku je to posloupnost techno->electro->miami bass->bounce->crunk u grime techno->electro->garage->speed garage->two step->grime). Není snad žádným překvapením, že ani jedna scéna nepotřebovala ke svému průlomu pomoc mainstreamových hudebních vydavatelství nebo médií. Ani jednu zatím showbizz nepohltil.

Jak grime tak i crunk za uplynulý rok zatím nepřekročili stíny svých "inauguračních" desek (Kings Of Crunk a Boy In The Corner) a zatím čekáme na velkou odpověď. (Druhé album Davida Bannera nebylo příliš podařené a Wiley také BITC nepřekonal). Nemusím asi dodávat, že osobně fandím grime, které má pro mne mnohem větší kouzlo a také z něho (bez debaty) vzešlo podstatně více zajímavých projektů. Na druhou stranu, grime letos nevyprodukoval nic, co by se jen na dohled přiblížilo Yeah! nebo Culo a jeho pozice na britském trhu je nulová (narozdíl od ATLcrunk, který dominuje americkému žebříčku).

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Zajímavý a pro někoho poučný článek. Nejvíce negativně mě bacila do očí chyba ve jménech crunku- Ying Yang Twins, a další až přijde na řadu Three 6 Mafia a ne 36 Mafia. Mnoho dalších úspěchů. ED

Anonymní řekl(a)...

Byl jsem na HHJ....a Banner je prostě totalní lata.Nic energičtějšího sem tam neviděl.Prostě fakt blázen.....get CRUNK!!!