pátek, prosince 10, 2004

Karl's Y2K4 Charts - pt.1 Best Tracks


Odpočítávání 50-11 v pořadí nejlepších skladeb za rok 2004 otevírá výroční žebříčky Karl Muzzik Labu. V dalších dnech samozřejmě přibudou i horní příčky a následovat bude pořadí nejlepších alb, remixů, mixů, kompilací, filmů, tlustých psů a jogurtů za loňský rok. Tak hurá do toho! (A nezapomeňte komentovat, či přidávat vlastní!!)

50. Eamon - Fuck (I Don't Wanna Know), 49. Scissor Sisters - Tits On The Radio, 48. Beastie Boys - Ch-Check It Out (Just Blaze Remix), 47. Campag Velocet - Ain't No Funky Tangerine, 46. Slicker - Knock Me Down, 45. Felix Da Housecat - Everyone Is Someone In LA, 44. Shawna ft. Ludacris - Shake That Shit, 43. Fabolous - Breathe, 42. Kano Ft Wonder - What Have You Don, 41. LL Cool J ft. Timbaland - Headsprung, 40. Mario Winans - I Don't Wanna Know, 39. Dilated Peoples ft. Kanye West - This Way, 38. Franz Ferdinand - Michael, 37. Felix Da Housecat ft. James Murphy - What She Wants, 36. Dizzee Rascal - Dream, 35. Gwen Steffani - What You Are Waiting For?, 34. Lil Jon & Eastside Boyz - Stop Fuckin Wit Me, 33. Usher - Throwback, 32. Beck - Everybodys Gotta Learn Sometimes, 31. Prodigy - Girls

30.Usher - Burn (z "Confessions")

Usher se stal popovým princem roku. Z "Confessions" tahal a pořád tahá jeden výborný singl za druhým. "Burn" pro něj napsal jeho dvorní autor Jermaine Dupriho a zavádí excelentního vokalistu do teritorií, které oba už oba zavlažili před třema lety s "U Got It Bad". Někdo říkal, že Dupri a Usher jen zmíněou skladbu okopírovali, ale to není moc spravedlivé. Pomalá milostná balada, které Usher prostě umí byla týden na
čele hlavního žebříčku US Billboardu.


29. Prince Po - Too Much (z "The Slickness")

Atlantský rapper, který patří k sestavě rapperů nad kterými drželi ruku producenti Organized Noise se konečně dočkal albového debutu. "The Slickness" nakonec není taková bomba, ale čtyři minuty futuristického hyperfunku "Too Much" stačí k tomu, aby stála za poslech. Autorem skladby je původně mashupový mistr Richard X, který letos stihl zachránit kariéru několika popových jednohubek (Rachel Stevens, Sugababes) a ještě dodal tenhle neskutečný electro beat s basovou linkou, která má sílu parního válce.


28. M.I.A. ft. Vicious - Galang ft. Viscious (z "Piracy Funds Terrorism")

Narodila se na Srí Lance, ale pár let už hrdě křičí "London, London". Příští rok by se o ní mohlo hodně mluvit, takže si ty tři písmena dobře zapamatujte. "Galang" je svérázná dancehallová předělávka neptunského rytmu (nebo snad riddimu) "What Happened To That Boy?" od Baby ft. Clipse a M.I.A. na něm dává ochutnat něco ze svých surreálných (=šílených) rýmů. Galang je sice město v Indonésii, ale pravděpodobně to taky bude slangový výraz pro nějakou drogu, ani na Urban dictionary ho neznají.


27. Junior Boys – High Come Down (z "The Last Exit")

Předpovědi na konci loňského roku zněly jednoznačně - Junior Boys se stanou největší hudební bombou roku. Po výtečných EPčkách byl "Last Exit" maličkým zklamáním, ale pořád je to geniální mix mírně psychedelického retro-electra, zasněného indie rocku a progresivních beatů. "High Come Down" z druhého EP z desky vyčuhuje jako nejlepší přiklad řečeného. Je to jako píseň, kterou by chtěl složit Tom York, ale už nemůže.


26. Ruff Sqwad – Raw 2 Tha Core

Londýnská grime scéna letos povila několik výborných singlů (ačkoliv pořád méně než se čekalo) a do hledáčků se dostaly další zajímavé projekty. O Ruff Sqwad se už nějaký čas mluví hodně nahlas, "Raw 2 Tha Core" je asi nejlepší z řady singlů (což se na grime scéně rovná - limitovaných dubplates), které vydali. Přináší i na grime scénu nevídaně militantní a minimalistický 4/4 beat nad kterým ničí mikro pěkně zběsilí MCs. Strictly pirate material!


25. Nas f/Olu Dara - Bridging the Gap (z "The Street Disciple")

Jednoznačně grower roku. Někdy v létě jsem o skladbě napsal, že nestojí za nic. Až na "Street Disciple" mě udeřila s velkou silou a jeho body rychle vzrostly. Nas se na ní spojil se svým otecem, bluesovým kytaristou Olu Darou a je jasné, že výsledek je dosud neslyšená směs blues'n hip hop. Moc se nepovedl beat, ve kterém Nas chtěl primitivním šroťákem najít partnera bluesové kytaře, ale jinak pasáže, kde Olu Dara zpívá o svém životě jsou bombastické.


24. Annie - Heartbreak (z "Anniemal")

Norská pěvulka Annie vydávající na londýnském 679 Recordings je předvojem nového popového breedu, který brzy nahradí odumírající taneční scénu. Věřte nebo ne, ale "Heartbreak" je tisíckrát zajímavější než celá album Prodigy dohromady, chytlavý electro pop z pera severských producentů (prominete mi, že neznám jména?) a výtečná zpěvačka servírují v přesných dávkách příklad toho, jak má vypadat popový singl. Annie je zatím jen miláčkem hudebních bloggerů, brzy snad bude hrát i ve vašich domovech.


23. Britney Spears - Toxic (Armand Van Helden RMX) + Toxic (Album version) (z: "In The Zone")

Nikdy bych na to nevsadil ani špinavé tkaničky do bot, ale stalo se! Britney v Karlově Top 30? Co naděláte, Toxic se povedl. Další z geniálních popových trháků letošního roku, které vám dávaly naději, že při zapnutí rádia se hned nepozvracíte. Britney je najednou neodolatelně funky, snad ještě více než na "Slave 4 U". Vedle výborného originálu poslechněte i masivní remix AVH.Skladbu pro ni napsala anglická autorka Cathy Dennis, která má v kapse superhit "Can't Get You Out Of My Head" Kylie, její vlastní sólová kariéra ale velkou díru do světa neudělala.


22. Wiley - Wot U Call It (z "Treadin On Thin Ice")

Smolař roku. Východolondýnský don, boss Roll Deep a pouliční učitel Dizzee Rascala byl nejprve prohlašován za budoucí velkou věc, s velkým humbukem vydal debutové album na XL Recordings, ale v létě se dočkal potupného vyhazovu. Nedivte se, když vydáte jako první singl revoluční beatový masakr "Wot U Call It", nemůžete čekat nic lepšího než 40. místo v UK Chartu. Album potvrdilo, že Wiley je geniální producent mrazivých grime beatů, ale také průměrný MC s předpotopními texty ("goodbye to man who don't like me" na této skaldbě bohužel nebylo jeho textařské dno). Proto se spíš než na jeho druhé album těším na společnou desku Roll Deep.


21. Nas - Thief's Theme (z: "The Street Disciple")

První ochutnávka ze "Street Disciple" nemohla být lepší. Apokalyptické zvon, hutný metalový sampl, old schoolový beat a hlavně Nas chrlící verše jako psací stroj na atomový pohon. Kdyby Ghostface nenatočil "Run" je to hiphopový track rocku.

20 Beta Band - Liquid Bird (z "Heroes To Zeroes")

Psychedelická miniatura, která se poslouchá jako rocková opera dlouhá 3:23. Mohutné sbohem jedné z nejoriginálnějších post-britpopových kapel, která měla být Pink Floyd nového tisíciletí. bohužel ji jaksi chyběli posluchači, takže to letos zabalili.

19 !!! - Pardon My Freedom (z "Louden Up Now")

Po loňském monstru "Me And Guilliani..." sice maličko letdown, ale přesto mohutná dávka freefunkové nálady nasraných newyorčanů. Na jedné straně idiotský text na druhé trumpety přímo z nebe. Škoda, že skladba moc nefungovala jako protiBushovská hymna.

18 Nelly & Tim McGraw - Over And Over (z "Suit")

Moje guilty pleasure číslo jedna. Shitový country zpěvák a shitový rapper v smutné baladě, která překvapivě funguje. Házejte po mě zhnilé banány, polívejte mě splaškama, posílejte mi nude fotky Haliny Pawlovské, ale prostě se mi to líbí!

17 Jay Z / Beatles - Encore (DJ Dangermouse Remix) (z "Grey Album")

Bla bla Grey Album bla bla Dangermouse bla bla Jigga bla bla Beatles.

16 !!! - Is This Thing On? (z "Louden Up Now")

Kapela s nevyslovitelným názvem jamuje a jamuje až z toho máme nebeský funk, který by natočil Bůh s Ježíšem, kdyby měli v nebi elektrickou kytaru. A pak se někdo s pohledem na čtyřstopý magneťák ležící v rohu studia zeptá: "Is This Thing On?". Odpověď je naštěstí "Yup!" a tak si to můžeme poslechnout i my ostatní.

15 The Streets feat. Kano, Donae’o, Lady Soverign, Tinchy Stryder – Fit But You Know It (Remix) (z "Road To Run tbr in 2005)

FBYKI byl první singl ze Skinnerovy hiphopové opery a přiznám se, že na prvních několik poslechů mi moc nesedl. Teprve v kontextu alba dostal svůj význam jako oslava hédonismu a díky remixu, na kterém se sešly zítřejší hvězdy grime scény a trochu monotónní originál rozhýbali.

14 LCD Soundsystem - Yeah (Stupid Version) (z ??? tbr in 2005) Daft Punk spí a tak jejich klasické triky musí používat LCD Soundsystem. Discopunkový hit roku číslo jedna začne Murphy zvolna jako ironický šťouch všem posměváčkům, kteří tvrdí, že The DFA jsou přečeňovaní ("everybody's talkin about it/nobody's doin it right" a skončí jako tranceová hymna, na kterou byste mohli tancovat až do rána. Devět nebo devadesát minut..kde jsem to sakra byl..

13 Madvillain - Accordion (z "Madvillany")

MF Doom a Madlib se sešli v undergroundovém hiphopovém projektu roku a v "Accordion" jednoznačně splňuje všechy předpoklady. Madlibova minimalistická, ale účinná produkce (napadlo by vás, že hlavní sampl songu je zvuk tahací harmoniky?) a Doom jako obyčejně všechno válcuje línou agresivitu. A sází geniální rýmy jako : "Hey you, don't touch the mic like it's AIDS on it", "Got more lyrics than the church got 'Ooh Lords" nebo "Slip like Freudian/Your first and last step to playin' yourself like accordion". Mistrovský kus, který trvá minutu a půl!

12 N.E.R.D. - She Wants To Move (z "Fly Or Die")

The Neptunes se na "Fly Or Die" pustili do rocku a dopadlo to katastrofou. Snad jedinkrát to sedlo - "She Wants To Move" je funk-rockový kus se skučícím a vzdychajícím Pharellem, ze kterého přímo stříká pot. Geniální trik s klavírem pošle skladbu do refrénu, kde riffuje jakýsi Lenny Kravitz-wannabe a závěr už je pak čistá kosmická energie.

11. Diplo ft. Sandra Melody, Vybz Kartel & Pantera - Diplo Rhythm/Newsflash (z "Florida")

Bílý hiphopový producent z Filadelfie se snaží zkřížit grime beaty s dancehallem a singl vychází na londýnském Big Dada/Ninja Tune. Jeden z nejinfekčnějších beatů letošního roku, který připomíná Wileyovo eskimo stejně jako aktuální jamajský sound of now raggaton. Výňatek z rozhovoru na Stylus mag.: How did you get Vybz Kartel to record on it?Diplo: Yo, you just have to have money, man. Reggae artists will record over drum’n’bass or ambient trance if you just give them the money, you know?


10. Destiny’s Child “Lose My Breath (z "Destiny Fulfilled")

Rodney Darkchild Jerkins má mezi fanoušky Michaela Jacksona přezdívku "pohřebák" (Honza Balušek mi to dosvědčí!), jak mu teď budou říkat fanoušci Destiny's Child? Nebýt tohoto tracku, celý náklad novinky navrátivšího se prsatého tria mohl jít rovnou do stoupy. "Lose My Breath" vtahuje do hiphopu pochodový rytmus mašírovacích kapel, které se prochází městem při karnevalech (Jerkins samozřejmě nebyl první, kdo ho použil) a Beyonce a spol. do toho zpívají (zapomenutelné) a dýchají (ouuuchůůů). V popu naprosto neslýchaný revoluční beat, letošní ekvivalent "Get Ur Freak On".

9. Twista ft. Kanye West, Jamie Foxx - Slow Jamz (z "College Dropout" & "Kamikaze")
Existuje kupa skladeb o tom jak sundat holce kalhotky. Ale tohle je jedna z prvních o tom, jak to udělat, aby si je sundala sama. Pusťte "Slow Jamz" a čekejte... Skladbu udělalo několik zrychlených tracků (Vandros, Gaye) podle klasického Westova triku a Twistovo hyperkinetické vystoupení v druhé půlce.

8. Franz Ferdinand - Take Me Out (z "Franz Ferdinand")
FF i po roce pořád vypadají jako kdyby utekli o pět minut dříve z hodiny výtvarné výchovy a teď se bojí, že je na chodbě sprdne ředitel. No tak, v kapse mají titul rocková kapela rocku - oprava: jediná zajímavá rocková kapela široko daleko - nejlepší album rocku a jeden z nejlepších singlů. "Take Me Out" je sofistikovaný punk The Clash spojený s harmonickými refrény Plážových hochů.

7. Kanye West - Jesus Walks (z "College Dropout")
West je podle někoho primitivní producent, jehož jediným trikem je zrychlit sampl, aby si s ním mohli zpívat Šmoulové. Eat this!!! Sample-free gospelová pecka, za kterou si Kanye zalouží metál. Stalo se přesně jak předpovídal ("if you rap about God, your track won't get played") a jako singl to vybouchlo, přesto jeden z nejdojemnějších tracků rocku. Kdyby to rapoval Common, tak je to největší hiphopová skladba všech dob, takhle jenom sedmička mého letošního výročního pořadí. Cože? Jenom sedmička? Já jsem se snad musel zbláznit!!! Jeeeeeezáááás!

6. Ghostface - Run ft. Jadakiss (z "The Pretty Toney Album")
Až mě někdy budou honit policajti, budu si zpívat tuhle píseň. Pravděpodobně daleko neuteču, takže se nedostanu až do okamžiku, kdy se James Brown zeptá : "mám si sundat košili?" a Ghostface mu odpoví "jo, sundej si ji." Pravděpodobně nejintenzivnějších 3:19 minut vašeho života za posledních dvacet let.

5. The Streets - Blinded By The Lights (z "A Grand Don't Come For Free")
Děti, neberte drogy! Skončíte jako Mike Skinner. Budete marně čekat na svoji holku/kluka v baru, nebude vám fungovat mobil a ještě navíc vás odpálí raveová basová linka do stavu, ve kterém budete schopni opakovat pořád dokola jen "lidi se zjevují a mizí ve světlech, la la la". Skladba kvůli které Streetovo album "AGDCFF" nemůže být nejlepší deskou roku, protože všechny tracky kolem zneviditelňuje.

4. Dizzee Rascal - Stand Up Tall (z "Showtime")
Dizzee je ve strip klubu a báby se mu točí kolem tyče. Youngstars maličko překopali svoji grimeovou riddim "Pulse X" a Rascal snad poprvé rapuje na beat, který není jeho nebo Wileyův a je to pecka. Dizzee nikdy nezněl tak sebevědomě a jestli to má být důkaz toho, že ze sedmnáctiletého Boye (In The Corner) je teď Showman(/time).

3. Usher ft. Ludacris & Lil Jon - Yeah! (z "Confessions")
Nečekané spojení R&B vokalisty, sprostého rappera a jižanského producenta číslo jedna. Přesně nevím proč se mi to líbí, ale prostě je to tak. Záhada jménem Lil Jonova produkce.

2. Snoop Dogg ft. Pharell - Drop It Like It's Hot (z "R&G Gangasta: The Masterpiece")
Pharell a Chad AKA The Neptunes se probudili z delšího spánku, z kokainového doupěte vytáhli stárnoucího gumového gangstera Snoopa a společně natočili minimalistickou pecku, která je přesně tak dobrá, ba ještě lepší než to, co o ní čtete.
Poslech tady.

1. The Go! Team - The Power is On! (z "Thunder Lightning, Strike)
50/50 kluci holky, japonci, amíci a angláni, žijící v UK a mají nejlepší singl roku v Karlově žebříčku. Jak toho dosáhli? "The Power Is On!" je něco kdyby jste se najednou ocitli uprostřed anime honičky při které krásné a cudné školačky pronásledují obrovští mimozemští transformeři, v jejichž obvodech už rotují plány na pěkně hnusné věci, které s nimi budou dělat. A najednou bouchne atomová bomba, nad Tokiem se objeví obrovský hřib a celé se to obrátí a prsaté necudné školačky pronásledují mimozemské pokémony a z pekla vyskakují Grandmaster Flash s kytarou a Johny Rotten s turntable a do toho zpívá zpěvačka jménem Ninja.
Poslech:ukázka ke stažení, nebo k poslechu celá.

Žádné komentáře: