neděle, března 20, 2005

Ó můj bože, ukradli Anděla

Čekali jste, že budu mít nějaký pindy k předávání Andělů? Nemýlili jste se. Do Ostravy jsme nakonec nejeli, náš malý začal v manželčině bříšku poprvé vyvádět, takže jsme se rozhodli, že jednodušší bude vyměnit ČEZ Arénu za čajovnu. Ceremoniál jsem viděl ze záznamu, s prstem na tlačítku forward. Nechám stranou výsledky, nechám stranou těžkou nudu a nechám stranou dokonce i Martina Hrdinku (i když ten by si zasloužil nějaký bonmot, třeba: ten chlapík má pěkný hlas, ale na inteligenci a orientaci na hudební scéně už Bůh zapomněl). Co ale nemůžu přejít bez povšimnutí je všeobecná hyperkomercionalizace Andělů. Petarda Production převzala Ceny Akademie v dost žalostném stavu, loňský ročník se vcelku povedl, letos ale ukázali, co v nich vlastně vězí. Ceremoniál byl jedna velká reklama. Každá cena měla svého sponzora a kravaťáků z managementu bylo na pódiu snad víc než muzikantů. Vrcholem byl chlapík z jakési cestovky, který rovnou s cenou za nejlepší desku nabídl divákům i zájezd. (Mimochodem, stejnou reklamu dostali dvakrát akademici společně s hlasovacími lístky). To je opravu potřeba sponzorovat každý záběr kamery? Jak to, že v minulých letech to šlo i bez takto okatých finančních injekcí? Reklamní petarda zasáhla i výběr vystupujících. Co mají společného Doga a Věra Špinarová? Že jsou totálně out a že jsou pod křídly pana Šišky. Ještě, že nevystoupil Citron! Už jsem si pomalu zvykl, že současný český film je více či méně rafinovaná reklama na nejrůznější výrobky (Snowborďáci, Horem pádem), že kapely dávají reklamy do svých textů ("Toi Toi Song" Southpaw), ale že hlavní náplní Anděla není upozornit na zajímavou hudbu, ale prodat zájez do Makarské, s tím mám ještě trochu problémy. Příští rok se může stát, že členové akademie dostanou doporučení hlasovat pro klienty firmy Petarda, výměnou třeba za slevu na zábavní pyrotechniku nějaké spřátelené firmy. Nebo by se rovnou mohl nemuselo hlasovat a ceny by dostávali sponzoři rovnou.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Jo, tyhle reklamní společnosti dělaj někdy práci za hudební pořady i časopisy. Stačí když několikrát denně uslyšíte tu skladbu z reklamy na adidas a už je potřeba ji alespoň jednou zahrát, alespoň na Radiu 1, protože přání posluchačů je na prvním místě. Občas se mi stane, že se někde nad tím pateticky rozpláču, ale kdoví, třeba je fakt lepší říct, že je dobrá, a jakoukoliv kritiku v takovém případě z hlavy vypustit. Protože kdo nemá rád reklamu, nemá rád ani peníze. A těch by bylo nejspíš málo, kdyby se někdo neuchýlil k hlubokému děkovnému poklonění. I tady však platí, že kdo první přijde, ten první mele.

Vít Čondák řekl(a)...

Hm, je fakt, že sponzorů bylo požehnaně, ale většinou mi to nepřipadalo až tak hrozné. Možná to je tím, že už jsem s nimi smířený. Vždyť předávacích akcí se v TV koná mraky a skoro vždycky to je defilé sponzorů.
Na druhou stranu je pravda, že UK/US akce sice nemívají sponzory na pódiu, ale o to jsou delší reklamní přestávky, takže je otázka, co z toho je lepší přístup. Úplně bez reklam to asi nepůjde, na to je to moc velká akce.