sobota, července 09, 2005

Nanoru o hip hopu v MF Dnes

Minulý a tento týden vyšly ve víkendové příloze MF Dnes dva díly článku Michala Nanoru o hip hopu. Online jsou k přečtení tady a tady. Nanoru v nich pohledem kulturního teoretika velmi erudovaně rozebírá aktuální stav mainstreamové hiphopové kultury s jejími excesy. Píšu záměrně kultury, protože ho zajímají hlavně excesy hiphopových hvězd a adorace bohatství, násilí a sexu. Čímž se samozřejmě dostane do pozice běžného českého posluchače, který hip hop vyřeší mávnutím ruky. Nanoru možná moc sleduje MTV a málo hip hop poslouchá. Je to první článek o černošské hudbě v MF Dnes (v Lidových novinách jsem o hiphopové kultuře psal trochu obšírněji loni na podzim já). Proto rozhodně zamrzí, že Nanoru se nevystříhal několika chyb. Nejsou faktického řádu, spíše, ehm ideologického. "V Americe, odkud hip hop přišel, je však tenhle černošský styl ve své mainstreamové podobě většinou symbolem excesu a pompézní demonstrace bohatství." Zbytek prostoru obou článků pak Nanoru nad tímto zjištěním kroutí hlavou, což pro kulturního teoretika není zrovna dobré výchozí postavení. Nanoru je samozřejmě dost chytrý na to, aby nedával vyloženě najevo svoje znechucení z rapperů chřestících penězi, moc dobře si je vědom toho, že v tomto si s rockovým étosem nikdy neporozumí. Když píše o bílých hvězdách, které naplňují romantický (rozuměj: pocházející z německého romantického hnutí 18.století) ideál Umělce jako tvůrce velmi dobře popisuje schizofrenii či rovnou pokrytectví těch, kteří se za peníze stydí. Vztah umělce k pěnezům jsou prostě dva odlišné kulturní stereotypy. Černošská kultura je postavená na mírně modifikovaném americkém snu. Černošský umělec nechce po romanticku sdělovat věčné pravdy, chce získat peníze a dostat se (a nejlépe i svoji rodinu a kámoše) z chudých poměrů. (Móda hostování na hiphopových skladbách vlastně pochází ze snahy získat šanci na honorář pro co nejvíce známých). Ostatně kapitalismus na západě a částečně i kolem nás vyrostl na protestantském "je dobré být bohatý, protože kdo je bohatý, toho miluje bůh". Přesto mi chybí zjištění typu: Dějiny rocku jsou stejně směšné jako dějiny hip hopu a neexistuje nic, čím by se dala tato "směšnost" měřit. Hiphopeři se chlubí kolik mají aut, rockeři se chlubí, kolik oklátili holek. Je lepší konzumní mládež vyrostlá na bling bling kultuře nebo revoltující mládež roku 68? Nevím, vy to víte? Možná je trochu drsné říci, že Nanoru je rockista a navíc levičák, který umění považuje za sociální nadstavbu. Je samozřejmě dost chytrý, aby tyto stíny zakryl rozesmátým skeptickým úsměvem, občas mu to ale ujede. Tak či onak, redukce hip hopu na excesy boháčů je jako redukovat cyklistiku na dopingové aféry. Pro hudebního publicistu je navíc ostudné, že nepíše o tom, jaký vliv měl hip hop na vývoj populární hudby posledních několika let. Ale to by už byl samozřejmě jiný článek. Přemýšlím co si z článku odnese inteligentní čtenář MF Dnes. Hip hop je o chřastění penězi, toť vše. Nezajímal jsem se o to, nezajímám se o to a zajímat nebudu.

9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Hlavně nenechat intelektuály psát o hip hopu ! Zhmotní vám hmotu a ze zbytku jogurtu vám vypočítají vzdálenost Marsu od Jupiteru, když by měli psát o tom kdo udělal nejkrutější beat. Nezatahovat intoše do urban hry !!! Double J, ukgarage.cz

Anonymní řekl(a)...

tak, tak... na druhou stranu on trebna takovy anticon ma blize k tem pozicim rockismu a levicove romanticke revolty nez ke klasickym pozicim "cerneho" hiphopu. ale pravda, anticon a spol. jsou bily kluci ze strednich vrstev co by tak před 15 lety mydlili hacecko :-)

Anonymní řekl(a)...

...ehm y/i sem tam :-)

Vít Čondák řekl(a)...

Tahle beseda je mi nějaká povědomá... =)

Anonymní řekl(a)...

Oba clanky jsem v MF Dnes cetl a musim rict, ze neco pravdy na tom je. Nejsem rasista, ale cernosi maji jiny vztah k bohatsvi a je jedno jestli se jedna o tvurce hip-hopu, nebo o herce ci nejakou jinou mega-star. Jen "cerna" hvezda je shopna si na sebe navesit diamanty, zlate retezy a ostatni doplnky na venek okazale ukazuji, ze nositel ma penize. Pravdepodobne to ma co delat spise se socialni tridou z ktere pochazeji nez s barvou pleti. Nevim, nejsem sociolog.

Anonymní řekl(a)...

Ja bych to tak neresil. Bud se mi ta muzika libi/nelibi, neco mi dava/nedava, bavi me/nebavi me... A je mi jedno, jestli je to hiphop, rock nebo klezmer...

Vít Čondák řekl(a)...

Tak jsem si ty články konečně přečetl (mimochodem ty linky samozřejmě nefungují, protože je server generuje nějak chaoticky) a řekl bych, že se s tím článkem trochu míjíš.
Podle mě nanoru nepsal o hip-hopu, ale to ani neměl v úmyslu.
Nanoru už prostě nepíše o hudbě, protože "Populární hudba se vyrábí pro snílky, a především pro ty, kdo mají kapesné a dost času se jí zabývat, to jest pro neodpovědné teenagery."
Nanoru míří výše, k celospolečenské analýze. =)
Je to tím pádem spíš takový sociologický text, ze kterého jsem si vzal ponaučení, že "hip-hop je takový, jací jsou jeho posluchači" - a posluchači hip-hopu se zatím zabývají jen penězi a chybí jim jakákoliv představivost "vyšších cílů" - tak typická pro správné "levicové intelektuály", kteří chtějí změnit svět k lepšímu. =)
To se může změnit teprve tehdy, až vyroste další generace, pro kterou už bude majetek samozřejmý a začne se ohlížet po něčem dalším, nedosažitelnějším. Nebo možná několik generací - nemám tušení, jak hluboko je to přesvědčení v amerických černoších zažrané.
No prostě se jdu poslušně zařadit mezi své rockisty a levicové intelektuály... =)

Anonymní řekl(a)...

Představa, že pro příští generace z jižního Bronxu bude majetek něčím samozřejmým, je stejně tak reálná jako ta, že se zítra Nanoru setká ve studiu s Ying Yang Twins a v teplákovkách Rocawear spolu ruku v ruce půjdou natočit nový remix Whisper Songu...Jinak doufám, že levicoví intelektuálové nikdy nedostanou možnost cokoliv měnit !!! easy, Double J

Vít Čondák řekl(a)...

JJ: Tak jenom obyvatelé jižního Bronxu hip-hop netáhnou =), do toho by bylo třeba započítat celou populaci USA, ekonomický vývoj a bůhví co ještě, ale to je samozřejmě spíš taková teoretická konstrukce, protože je taky docela dobře možné, že ta příští generace už nebude poslouchat hip-hop. =)