čtvrtek, dubna 22, 2004

Vesmírné grotesky

Dostal jsem od Honzy Baluška (šéfa Musicserveru) vynadáno, jaktože jsem dal "Fly Or Die" 8/10, když jsem na Labu napsal, že je to vetchá deska. Víte co, když jsem ji poprvé uslyšel, napadlo mě, že ji pošlu zpátky do redakce, ať se ji ujme nějaký rocker. Pak mi to přišlo líto a začal ji poslouchat prostě jako rockovou desku. Nějak jsem začal mít pocit, že by se to rockerům mohlo líbit. Je to dost bezelstné, rádoby hluboké a velmi tupé. Možná jsem se mýlil, ale nekamenujte mě, poslední rockovou desku, kterou jsem poslouchal byly "Machines Of Gods" Smashing Pumpkins. Tam jsem naznal, že Corgan řekl všechno co kdy rocker říct mohl a začal jsem poslouchat Cypress Hill a Wu Tang Clan. Ale zpět k tématu. Samozřejmě mi to nedá a nad tou deskou pořád přemýšlím, k čemuž pomáhá hlavně to, že jsem ji těsně po odevzdání recenze někam založil a teď ji nemůžu najít. A koukejte co jsem vymyslel!! Nový odstavec, prosím.

N.E.R.D: ve světle seriálu Star Trek


Že mezi kapelou N.E.R.D. a seriálem Star Trek je nějaká spojitost je zřejmé. Podívejte se na obal "Fly Or Die" - Chad Hugo zdraví starým vulkánským pozdravem a jejich label se jmenuje Star Trak (ach, promiňte, to není překlep...). No a kdo se dívá na Star Trek - šprti (=nerd). Jenže těch spojitostí bude víc. Tak se na ně podívejme.

První deska N.E.R.D. "In Search Of" je jednoznačně první série Star Treku. Bez debaty - obojí je funky, maximálně zábavné, inovativní, lo-fi a zároveň bořící historii. Mám samozřejmě na mysli evropskou verzi alba, tu s programovanými beaty. Pharell je jednoznačně kapitán Kirk - šéf celé party, miláček žen a chlapík nebitý emocemi. Chad Hugo je pro mě velká neznámá, ale podle toho pozdravu na "Fly Or Die" nemůže být nikdo jiný než Spock osobně. Vypadá trochu jako nepozemšťan. Skromný odhad jeho etnického původu je: číňano-afroamerický mexikánec - tedy jedním slovem - Vulkánec! Chladný a logický (programuje beaty, zatímco Pharell melodie!) a vždycky celou posádku zachrání. Navíc neumí zpívat, což ho také pojí se Spockem, protože ten je podle znalců přímo hrozný zpěvák. Shay je Kostra, doktor. Vypadá možná trochu na amatérského gynekologa a funguje jako spojnice mezi hlavní dvojicí. V první sérii se Kostra pořád s Kirkem hádá a proto sedí, že Shay je v N.E.R.D. jediný čistokrevný rapper. A nezapomeňme na Kelis v "Truth Or Dare" jako černošskou superbimbo krasvici Uhuru. A Lee Harvey ("Lapdance") je zemitý sprostý prolét ze spodní paluby Scotty. (V ST má jinou uniformu, v N.E.R.D. je jediný běloch). Po třech sériích byl seriál s první posádkou stažen.

Původní verze "In Search Of" byla stažena ještě před americkým vydáním. U obojího jasný důvod - bylo to příliš revoluční. Ostatně, to se prostě později opravdu ukázalo. Star Trek na chvíli spal, ale při neustálém opakování se z něho stal velký kult. A tak se začala s první posádkou točit animovaná série. OK! A to je americká akustická verze "In Search Of"? Nedosahuje kvalit původní nahrávky, ale je to úlitba trhu. Praví fanoušci nad oběma ohrnují nos. Tohle není to pravé .... (doplňte)!!

Tak a teď přichází nejlepší část. Nová generace! Do Enterprise nastupují Pickard (no, může to být snad někdo jiný než plešatý Pharell!!!), robot Data (chladný Chad) a zbylí členové, které si nikdy nemůžu zapamatovat (všimli jste si někde na "Fly Or Die" Shaye? Ne, nemyslím na obalu, myslí přímo na nahrávce? No vidíte, já taky ne!). Hlavní rozdíl mezi Kirkovou a Pickardovou posádkou je ten, že ti druzí mají všechno jednodušší. Může za to nano-replikátor - taková šikovná mašinka, která dokáže z jakékoliv hmoty vyrobit úplně cokoliv. (btw. ta hmota, ze které se vyrábí vše potřebné, je podle jednoho odborníka na ST tuhý odpad z palubních toalet.) Stačí přijít k mašince, navolit si co potřebujete a ona vám dle libosti spojí molekuly a šup - už to máte. Podobně N.E.R.D. měli při natáčení "Fly Or Die" všechno co chtěli. Jejich firma se do nich rozhodla velkoryse investovat a dala jim zcela volnou ruku. Tedy až na to, že od nich očekávají hity. "She Wants To Move" je něco jako film "Generations". Nějak máte pocit, že se tam objevují obě posádky N.E.R.D. - ta s Kirkem i ta s Pickardem. Bože, jak já nenávidím Pickarda, je to Francouz a moc přemýšlí. Bože, nenávidím Pharella na "Fly Or Die" - moc přemýšlí a vymýšlí pseudofilosofická moudra. "Wonderful World" je typický Pickard, meditativní, zamyšlený a utahaný. To Kirk by přišel a všechno by hned řešil pěstí (jako v "Rock Star").

Kam se tedy podle této teorie budou N.E.R.D. vyvíjet dál? Je možné že z nich bude "Deep Space", ale tady už se fakt moc neorientuju. Deep Space je podle mé přítelkyně návrat za první Enterprise, do doby kdy všechno bylo ještě moc těžké. Kéž by!!! Poté, co "Fly Or Die" propadne, vyhodí je od EMI, Star Trak zkrachuje a oni se ocitnou znovu na začátku. Ale úplně nejhorší bude, až se z nich stane "Voyager". Pharell se promění v útlocitnou a všechápající kapitánku Janeveyovou a další deska bude country symfonie a první singl duet s Garth Brooksem. Howgh!!! Nějaké připomínky?