čtvrtek, května 13, 2004

Rappery zachvátila posedlost autenticitou

Tak se zdá, že stejně jako poslední dobou vydávají syrové desky s minimem produkční práce metalisté (Metallica, Korn), zachvátila horečka autenticity i rappery. Bůhví, kam to povede, ale soudě z pilotních singlů nových desek Beastie Boys, Nase a novinky Ghostface Killah, čeká nás masový úprk k hiphopovým kořenům (ať už to znamená cokoliv).

Beastie Boys ohlašují svoji novinku "5 Boroughs" singlem "Ch-check It Out". Už název napovídá, že tohle rozhodně nebude nějaký hiphopový hypermodernismus ala "Intergalactic" nebo "Check Your Head". Singl nepřinese víc než klasický funkový break se smyčcovým přechodem a tři boys předbíhající se u mikrofonu v jakémsi dvojitém beefu (sami proti sobě a všichni proti ostatním). U Beasties mi hudební simplifikace moc nesedí, ale naznačili ji už na "Hallo Nasty". Zatím mě tenhle singl pěkně irituje (ačkoliv je v něm několik dobrých rýmů) a na konečný verdikt si počkám až po celé desce. Třeba se budu mýlit jako v případě "Fix But You Know It" The Streets.

Nasově poslední placce "God's Son" chyběl jen malý krůček k absolutní dokonalosti. Bylo vynikající vidět tohoto supreme MC zpátky v plné formě a "Thief's Theme", první ochutnávka z jeho novinky "Street Disciple", navazuje na jeho povedený návrat k oldschoolu. Pěkně temný track, kterému dominuje těžký kytarový riff (Led Zepellin??) a samozřejmě Nasův lyrický samopal. "Made You Look" to není, ale zase tak daleko to není.

Ghostface (ex-Killah se představuje jako "Pretty Tony" a potvrzuje svoji roli jediného Wu-rappera, který je schopen deset let po "36th Chamber" natočit solidní desku. Desku angloameričtí kritici vynáší do nebes, ale možná je to jen proto, že chtějí ukázat, jak v hiphopovém univerzu ovládaném Kanye Westem chápou kouzlo klasického trackmakingu. Jenomže zatímco Westovy skladby jsou vybroušené do posledního detailu, Ghostface (a jeho producenti, ať už je to kdokoliv) prostě jen velmi nahrubo nasází samply, 'face do toho nahodí pár rychle spíchnutých rýmů a hurá, jde se pařit. Má to své kouzlo, třeba "Run" je moc povedená věc (stejně jako první polovina desky), ale většinou máte pocit, že je to trochu odfláknuté. A ten singl s Missy ("Tush")? Od určité chvíle nemůžu Missinu vystát. Nevím proč, ale od chvíle kdy zhubla, mi připadne že shodila i zhruba polovinu svých skills.

Žádné komentáře: