sobota, července 17, 2004

Čí je rock'n'roll?

Tento týden si hudební fanoušci připomněli padesát let ode dne, kdy Elvis Presley nahrál ve studiu Sun "That's Alright Mama" a de facto tak zahájil éru rock'n'rollu. Samozřejmě, že ne všichni slavili. Černošští teoretici si samozřejmě nenchali ujít tuto příležitost, aby trochu naštvaně zopakovali, že Elvis rozhodně první nebyl. Odebírám newsletter stránky, která se věnuje zlaté éře černošské hudby Soul Patrol a tak jsem se dozvěděl o průběhu diskuze o původu rock'n'rollu, kterou jeden z jejich redaktorů vedl na BBC. Sami si ji můžete poslechnout jestli chcete, zatím vybírám následující citát, který myslím dobře vystihuje, co si na Soul Patrol myslí o Elvisovi. "BOY! It's so hard to believe that you still have this stupid ass Elvis fans not wanting to give it up. That mf DID NOT create Rock & Roll. Hell, every hit he had has a cover of some black artist."

Elvis je pochopitelně hudební fenomén první třídy, což je prostě historicky nepopiratelné. Nepochybuji, že jeho hudba skutečně vychází z té černošské (ostatně Elvis vždy černošské umělce velmi ctil a nedá se říci, že by nějak černé základy své muziky popíral - stejně jako o pár let později Beatles), ale rozhodně bych nesouhlasil s tím, že ji prostě ukradl. Elvis si jednoduše půjčil černošskou hudbu a tak trochu z ní vytřepal to černé. Hlubokou duchovnost i syrovou sexualitu vyměnil za neurčité rebelství v mezích maloměšťácké morálky. Zrodil se tak rock v jeho předstírané špíně, falešné hloubce a špatně nasměrované energii. Rock pro mne vždy byl synonymem středostavovské představy o revoluci, bezpečné jako rozkopávání odpadkových košů po půlnoci. Už ve své době byl Elvis skandální asi jako dnes je skandální Pink nebo Rebeka. S jedním malým rozdílem - tehdy si ještě své skandální umělce fanoušci sami vybírali a Elvis byl prostě po ruce, zatímco dnes je jim rafinovaně servíruje šoubyznys.

Elvis je ale samozřejmě hlavně zosobněním amerického snu. Afroameričané ale mají svého vlastního Elvise, jmenuje se James Brown a proto toho bělošského nepotřebují. Stejně jako Elvis "vynalezl" rock'n'roll, tak Brown "vynalezl" soul. Paralelní - černošské - dějiny rocku tečou trochu jinými koryty a pokud někomu to elvisovské nevyhovuje, tak není důvod proč se nevrhnout do toho druhého. A už tomu nemusíte říkat rock ale třeba funk nebo rhythm and blues. Možná to bude důvod proč mám z Elvisovy diskografie nejradši jeho černošskou baladu "In The Ghetto". Řekněte sami, nemohl Elvis složit afroameričanům větší poklonu než je tento song?

Žádné komentáře: