čtvrtek, září 02, 2004

Startuje UK Download Chart

"History in makin'" jak říká Jigga. V UK včera poprvé vypustili oficiální žebříček legálně stažených skladeb z internetu a možná tak zahájili novou éru hudebních žebříčků. Od včerejška už pravidelná středeční Download Chart je v UK zatím benjamínek (v USA už funguje dva roky), ale za pár let už možná bude důležitější než ten, který počítá počty prodaných singlů. Když se podíváme na pořadí zjistíme, že z hlediska hudebního obsahu zase tak velký rozdíl od singlového žebříčku nenajdete. Je dost tristní, že si historie bude navždy pamatovat jako prvního vítěze zrovna Westlife, ale s tím se prostě nic nenadělá. Při bližším pohledu nějaké rozdíly přece jen objevíme. Zatímco singlová žebříčková hra měla jednoznačně daná marketingová pravidla - jedna písnička se otáčí v rádiu, v klipu a následně vyjde na singlu, v Download Chart se odráží fakt, že lze stahovat kteroukoliv skladbu. Samozřejmě, že klasické singlové skladby jsou zvýhodněné, ale nevidím důvod, proč by se v žebříčku neměly objevit i album tracks, jako je to třeba v USA, kde klasické singly už z většiny nahradily promo singly pro rádia a žebříček není o prodeji CDsinglů, ale o hratelnosti v rádiích. V budoucnu bude Download Chart s předstihem indikovat velké hity v UK Chart, tak, jako je třeba teď už skoro jasné, že Westlife budou mít v hlavním žebříčku další číslo jedna.

Prozatím všechno OK. Download Chart by mohla rozbít trochu diskutabilní singlovou politiku, kde se všechno vsadí na jednu skladbu a otevřít hudbu i odvážnějším postupům a kouskům, které se singly dělat nedají. Je otázkou času, jaké nové taktiky nám firmy vymyslí. Výraznou nevýhodu Download Chart zatím vidím v tom, že shromažďuje velmi omezené informace o stahování. Seznam Official Downloads Sites i pohled do kolonky label v žebříčku prozradí, že majors (velké nadnárodní firmy, které ovládají trh) mají zatím náskok. Malé labely jako třeba Warp nebo Ninja Tune (u nás Indies) už prodávají skladby několik let a giganty hrající na novém trhu jako iTunes nebo nový Napster vlastně nepotřebují. I kdyby se nového singlu Squarepushera přes Warpnet prodalo dvakrát tolik, co Westlife, v žebříčku ho nenajdete. V tomto případě ovšem jakýkoliv žebříček ztrácí smysl.

Žádné komentáře: