úterý, prosince 14, 2004

Karl's Y2K4 Charts - pt.2 Best Films


Yeah, díky své manželce (belldandy.bloguje.cz) jsem se letos hlouběji ponořil do světa filmu. Nakoukali jsem systematicky kupy starých filmů od Melliese až po Griffithe a Ezenštejna a samozřejě také systematičtěji než jiné roky sledoval novinky. Následný seznam shrnuje deset filmů, které mě za tento rok bavily/zaujaly nejvíce. Vzhledem k určitému zpoždění domácího filmového trhu jsem do žebříčku zařadil nejen filmy, které mají datum výroby 2004, ale i ty, které se k nám letos dostaly (jakkoliv) poprvé.



Věčný svit neposkvrněné mysli / Enternal Sunshine Of the Spotless Mind

Michel Gondry konečně na velkém plátně a stopáži zhodnotil svoje originální vidění světa. O filmu jsem četl skoro půl roku nadšené recenze, takže když jsem ho viděl, byl jsem maličko zklamaný, ale s odstupem je to velmi zajímavý snímek, který v desítce nemůže chybět.



2046 (2003)

Wong Kar Wai je můj oblíbený režisér už od Stvořeni pro lásku /In The Mood For Love a Happy Together. 2046 prý má být sequel k prvně jmenovanému, má to být sci-fi, ale v tomto případě nedoporučuji věřit ničemu co se o něm povídá. Tedy kromě toho, co o něm řeknu já :) Nuže, 2046 je spletitý příběh o láskách, jejich ztrácení a nalézání a hlavně o velkých osobních příbězích, které prožíváme (aspoň pár z nás). Občas jsem se v postavách ztrácel, ale počítám, že až na něj půjdu na jaře do kina, užiju si ho ještě o něco více. Vizuálně naprostý vrchol letošního roku.



Před soumrakem / Before Sunset

Moje manželka nenávidí film Před úsvitem. Dlouhá léta (vlastně co ji znám) mi vyprávělo o strašném filmu, který kdysi viděla v televizi. O dvou lidech, kteří se potkají v Vídni a během jedné noci se do sebe zamilují, vyspí se a pak se zase rozejdou. Ze solidarity jsem film začal také nenávidět (ačkoliv jsem ho neviděl) a když se objevil sequel Before Sunset, byl jsem k němu od začátku značně skeptický. Jenomže nějak se to sešlo, že jsme se na něj podívali. Vlastně nám ho vnutila manželčina kamarádka, která kolem něj bezmála postavila svůj život a zná ho skoro jako Bibli svatou (ona jako Bibli, jako já Neuromancera). A safra...ten film mě opravdu dostal. Když napíšu, že jsem brečel, tak si budete myslet, že jsem patetický, ale bylo to tak. Neuvěřitelně minimalistický příběh, ve filmu se jen chodí a mluví a mluví a mluví...Přesto neuvěřitelné.



Český sen

Nejlepší český film, na míle vzdálený Horem Pádem a ostatním domácím filmům (letos byl asi nejslabší rok českého filmu od roku 1990, co říkáte?). Dokument, mistrně zorganizovaný hapening s fiktivním supermarketem, který mě hodně naučil o Češích.



Ztracen v La Mancha / Lost In La Mancha (2002)

Manželka tenhle film chtěla moc vidět. Propásli jsme ho v Uherském Hradišti, když se kvůli mé chřipce muselo domů dříve, pak jsme ho měli v divxu, ale bez českých titulků. Nakonec jsme kvůli němu jeli asi 60 kilometrů do Třebíčského kina, kde ho nakonec málem nepromítali, protože tam bylo jen šest lidí. Ale všechno to mělo šťastný konec - film to je vynikající. Terry Gilliam je její oblíbenec a film jak známo pojednává o nepovedeném natáčení jednoho jeho filmu. Mnohdy absurdnější a šílenější než kterýkoliv z jeho filmů, o to strašnější, že se to všechno opravdu stalo.



American Splendor (2003)

Takový menší filmeček z produkce HBO o značně ujetém komiksovém malíři, který jen tak prochází životem. Je to vlastně autobiografický příběh, přičemž čas od času se na plátně objeví opravdový hrdina a komentuje, co právě zahráli herci. Silná je část, kde bojuje s rakovinou, ale celý film je takový malý filmařský zázrak, ze kterého trčí opravdovost.



Old boy (2003)

Korejský filmový masakr. To nejlepší z drsné východní školy a to jak příběhem tak i zpracováním. Zamotaný příbeh chlapíka, kterého patnáct let drželi v izolaci, aby poté zjistil, že to všechno bylo kvůli jedné pomluvě, kterou rozšířil. Pointa je pěkně drsná, nedoporučuju sledovat s členy své rodiny :)) (ne, žádná krev, spíš city!). Výtečný výkon hlavního hrdiny.



Big Fish (2003)

Génius Tim Burton investoval po delší době svůj um zase do filmu, který za něco stál (po tragickém remake Planety opic). Sice trochu dětský, ale přesto neuvěřitelně dojímavý příběh o síle imaginace s mým oblíbencem Evanem McGregorem v hlavní roli.



Dogville (2003)

Lars Von Trier znovu terorizuje diváky a tentokrát snad ještě více než kdykoliv. Točené jako divadelní hra v minimalistických kulisách, ale je to příběh s velkým P, který vás absolutně pohltí. Po skončí kteréhokoliv Trierova filmu jsem režisérovi strašně vynadal a přísahal, že už nic dalšího od něj nechci vidět. Tentokrát jsem měl sto chutí jet za ním do Dánska nebo kde bydlí a dát mu pořádnou facku. Ten zmetek to se mnou prostě umí!



Interstella 5555

Anime zpracování "Discovery" Daft Punk. Moje oblíbená kapela, jejich oblíbená deska a ještě je to celé anime. Naivní, hravé a dětinské, ale geniální. Nešahat!



Tokijští kmotři (2003)

Yeeeees! Vánoční anime Satoshi Kona o rozverných bezdomovcích, kteří najdou dítě a zbytek filmu hledají jeho rodiče. Takový "feel good" film, když skončí máte pocit, že svět je vlastně superskvělé místo pro život a lidé jsou prímabezva hodní.



Ups, nakonec je těch filmů jedenáct, ale to nevadí, že :)



Nejhorší filmy:

9/11 Fahrenheit - neuvěřitelná slátatina plná demagogie a vymývání mozku. Nechápu, jak to mohlo dostat cenu v Cannes nebo tolik chvály mezi americkými kritiky. Asi proto, že Moore levičákům dává přesně to co chtějí vidět, aniž by si uvědomili, že je Bushovitější než Bush, Jr. sám.



Horem pádem - neskutečný chaos, film nezvládnutelný scénáristicky i po dramaturgické stránce, řežisérsky řemeslně odvedený, který drží nad vodou vynikající herecké výkony (Tříska, Vašáryová, Dušek, Macháček - všichni: klobouk dolů). Hřebejkovi se povedlo natočit ještě horší filmy než jeho starší Pelišky a Pupendo, dokonce ještě nelogičtější a zmatenější shluk historek, moralistických poučení a citového pseudo-vydírání. Takový Kameňák 3 pro české intelektuály, kteří nad ním budou přemýšlet o xenofobii a rasismu, místo aby přemýšleli nad tím, proč natočil Hřebejk čtyři filmy za dobu, ve které Gedeon jen jeden.



Hulk - Ang Lee a jedním slovem tragédie. Jeden z nehorších komiksových filmů, což je na kategorii, která snad ani nic jiného neprodukuje opravdu co říct (OK, pár bylo dobrých!). Klišé na klišé, vyhozené miliony na zbytečné triky a bídné herecké výkony. Na špatné film se snažím nedívat, jméno režiséra i komiksová předloha mě přesvědily... Škoda stovky za kino a tří hodin života.


2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Co se tyce filmu v podstate souhlasim se vsim. Problemem bude Hulk - nemuzu si pomoct ale pokazde kdyz ho dam do dvd prehravace tak u nej vydrzim okouzlen az do konce ;).
Do mojeho best of se protlacili jeste Uzasnakovi, ale zebricek vede pro letosni rok anime OVA serie FL-CL

Karel Veselý řekl(a)...

jop. Uzasnakovi jsem jeste nevidel. Nejak jsem je ted propas v kine...a FL je super, OVAcko jsem ale jeste nevidel.