pondělí, července 25, 2005
The death of r&b?
Vypadá to na černý víkend pro černou hudbu v Čechách. První koncert velké hvězdy urban music v Čechách dopadl značně neslavně, načež se vyrojily zprávy, že jediný domácí časopis věnující se této hudbě má na kahánku. Nejprve nešťastná Kelis. Na koncertě jsem nebyl (pořád čekáme na porod), ale reakce těch, co se zúčastnili jsou více než rozporuplné. Recenze koncertu nové posily Musicserveru pro věci černé hudby Radka Londina či Nanorův článeček pro MF Dnes vyznívají jednoznačně. Jediný, kdo Kelis vyloženě nesetřel byl Abdul52 na Boombapu, ale ani on z akce, která měla být koncertem roku (a také ji tam na Bapu propagoval) nadšením moc neplýtval. Vypadá to, že se v sobotu večer pokazilo co se dalo - předně Kelis a její kapela koncert odzývali, pořadatelská agentura to nezvládla a navíc přišlo srandovně málo lidí. Kolem a kolem vzato, vypadá to, že tohle byla poslední akce podobného ražení na dlouhou dobu. Krutý pád na zem pro ty, kteří čekali, že právě tento koncert začne vítězné tažení urban music po Čechách. Otázkou zůstává, co se stane s plánovaným podzimním koncertem OutKast a Black Eyed Peas. Zatím se o něm jenom šeptá, OutKast stále posouvají vydání své albové novinky (aktuální datum je 26.září) a mě se moc nezdá, že by si místo masivní propagace v USA jeli honit triko kamsi do východní Evropy, kde na ně bude čekat 2 a půl tisíce lidí. Věřme, že se to povede a trochu napraví pošramocenou reputaci černé hudby. Jen ještě dodám, že zatímco koncerty černošských stálic jsou jednoznačně zárukou zážiku (Maceo Parker, James Brown, Prince, George Clinton - ačkoliv v jeho případě to prý také v Ostravě nedopadlo moc dobře, těžko říci čí vinou), i na západě platí, že hvězdičky a komety r&b nebo hip hopu se automaticky nerovnají parádní show. Bohužel už neplatí, že černoch (ehm, afro-američan) si svoji show pečlivě odpracuje, protože ví, že musí svoji šanci využít. Dnešní rychlokvašky urban music mají stejné hvězdné manýry jako popové hvězdy bílé pleti. Proto bych řekl, že pro domácí promotéry by bylo rozumější zvát někoho z druhé ligy (či juniorky) urban music a to rozhodně do menších klubů. Možna by jste byli překvapeni, kolik hodně zajímavých kapel nebo interpretů se potuluje Evropou a cedí pot v klubech než se proslaví. Těm opravdu záleží na tom, aby se prodali, Kelis už má svoje v kapse. Pamatuju, jak jsem v Rakousku viděl plakáty Platinum Pied Pipers, dokonce ještě pár týdnů před tím než vydali debutové album. Podobné malé klubové akce by krok po kroku budovali scénu. A nebo se krutě mýlím a prd tomu rozumím. Jiná, možná ještě smutnější zpráva přišla v neděli ráno mailem. Šéfredaktor Streetu Pavel Eichler redaktorům v soukromém mailu ohlásil, že od tohoto projektu odchází a naznačil, že budoucnost jediného časopisu o urban music je značně nejistá. Znění dopisu a background podává UkGarage. Pavlovi se moc nedivím, že dává od Streetu ruce pryč. Od samotného začátku musel bojovat ne snad se zájmem čtenářů, ale hlavně s vedením nakladatelství iMedia, které se potýkalo nejprve s finanční krizí, následně s krizí jakbychtořekl ideovou. Street se stal tak trochu nechtěným dítětem, nedařilo se dodržovat periodicitu a jako bombónem neplatil své redaktory. Ačkoliv jsem měl platnou smlouvu, od iMedia jsem neviděl ani korunu, což mě nakonec vedlo k tomu, že jsem redakci opustil asi měsíc před Eichlerem. (Oprava, dneska jsem dostal výpis a peníze od iMedia tam jsou, zhruba s půlročním zpožděním). Strašně mě to mrzelo, protože jsem Streetu fandil a začal jsem mít pocit, že by se z toho mohlo vyloupnout něco hodně zásadního, bohužel jinak se to s firmami jako je iMedia prostě dělat nedá. Teď to tedy vypadá, že Street je minulostí. Paradoxně tento týden vychází nové číslo, ve kterém bych měl mít profilový článek o reggaetonu, podobný o grime (napsaný spolu s Honzou Jiráskem z UKgarage) a o ještě jeden o Sa-Ra Creative Partners. Ten o grime jsme trochu na truc poskytli už Boombapu, pro vaši představu - v redakci Streetu ležel už od listopadu loňského roku. Dětské nemoci začínajícího média jsou jedna věc, pokročilá hniloba v zádech vydavatelského giganta něco jiného. Tak co bude s urban music v Čechách dál?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat