čtvrtek, srpna 04, 2005

Tři muži s názorem (o premiérovi nemluvě)

Všichni teď diskutují o CzechTeku a mě tenhle každoroční názorový rituál trochu nudí. Mládež miluje vzrušení a bitky, vládnoucí politici zase milují pocit moci a možnosti disponovat neomezenou silou. Nakonec se tedy o víkendu všichni skvěle vyřádili. Ti druzí ale víc a navíc do budoucna dali jasný signál, že tancovat se bude jak oni chtějí. Podobné akce byly na letním pořádku v Británii 80.let, kdy se ze scény travellers, která permanentně bojovala s Thatcherovskou vládou zrodila rave scéna. Přetaví se energie z Czechteku a demonstrací v něco originálního i u nás? Kontrakultura chce provokovat a spořádaný stát (jak to napsal premiér) provokování nemá rád. Souhrně vzato, současný vývoj událostí ukázal, že v Čechách je každá provokace velmi užitečná. Zatuchlá společnost potřebuje občas kopanec, aby si uvědomila, že spořádané hodnoty, které vyznává nejsou jediné možné. A aby se s nimi vyrovnala, ne je zmlátila. Pokud na to alespoň někdo přijde, stálo to všechno za to. Tak vidíte, nechtěl jsem o Czechteku psát, nemám na to vlastně žádný vyhraněný názor a už jsem to udělal. Chtěl jsem psát o dvou článcích v českém tisku, které mě zaujaly. První je Česká hvězda padá vzhůru Petra Viziny ze sobotní přílohy Lidových novin Orientace. Na značně velké ploše tam autor popisuje případ české kapely Sunshine, která bla bla bla, však všichni víte co jsou zač. Co jsem si z článku odnesl je potvrzení dřívejšího zjištění, že v hudebním průmyslu (stejně jako v životě) není nic černobílé. Sunshine jsou pro někoho underground, pro někoho komerce, chtějí se tvářit jako rozervaní rockeři a zároveň suše kalkulují, co by se lépe prodalo. Chtějí vydávat v Americe a prodávat na velkém trhu a jsou naštvaní, že se kolem nich v Čechách dělá velký humbuk. Pokud za oceánem opravdu prorazí (a jakkoliv je nemusím, tak jim to samozřejmě strašně přeju), určitě se objeví nějací škarohlídi, kteří budou hledat nějaké ale... (proč prodali tak málo desek? proč jen hrají jako předkapela Mars Volta?) Vizinův článek jim dal možnost nahlédnout za oponu umělých tetování a nagelovaných vlasů. A ještě malá poznámka. Zase jsem si toho všiml - Kay má na levé ruce vytetované logo, které používá Aphex Twin. What an irony! Co mají probůh Sunshine společného s Aphexem? Prozraťte mi jediný důvod, proč by tam měl mít právě tohle logo. Nebo je to jenom "logo" bez obsahu. Ehm, teď by se hodil oslí můstek, který by uvedl srovnání prázdného loga s jejich hudbou, ale neudělám to. Na Sunshine vlastně nemám žádný názor. Já chci svobodu nemít názor!! Názor má ale filmový publicista Kamil Fila, jehož Zdejší filmaři: rozbředlí a ubití z Hospodářských novin starých tři týdny si vůbec na první pohled není o hudbě a tudíž bych o něm tady vůbec neměl psát, nýbrž o stavu současné české kinematografie a co víc o stavu české filmové kritiky. Ten článek nezmiňuju proto, že Kamil je můj kamarád (nedávno jsem ke svému šoku zjistil, že člověk, který napsal články podstatně formující můj názor na kinematografii je stejný člověk, se nímž jsem chodil na stejné školy od základní až po vysokou, byť vždy o jeden ročník od sebe), ale protože mám pocit, že hodně vypovídá i o stavu hudební kritiky. Jen si ho přečtěte a místo zasloužilých filmových kritiků si tam dosaďte zasloužilé hudební kritiky, no a místo zasloužilých filmových režisérů zase zasloužilé české hudebníky. Nejvíc se mi líbí pasáž, která je v perexu: "Jediný vzkaz, který pro zdejší filmaře mladá kritika má, je: čtěte zahraniční literaturu a koukejte se na to, co se natáčí v celé Asii, Mexiku, Francii, Maďarsku, jinak se z toho srabu nevyhrabete." Sedí i mi rozdělní "Tradiční a mladá kritika". Mladá..."se soustřeďuje na inspirativnější filmové oblasti než jsou české snímky; je zkrátka kosmopolitní, nehodlá napravovat nenapravitelné a chce si užívat dobré filmy odjinud." Veškeré další zaměnování hudba-film nechám na vás samotných. Kdybych šel v pokračování Filových myšlenek ještě dál, pak bych se dostal ke svému heslu, které jsem zformuloval při debatě s Petrem Pliskou z newmusic.cz (a on mi ho odkýval): Pokud vím, že hudební kritik poslouchá jen desky, které mu dají majors, přestávám ho číst a přestávám se s ním bavit o hudbě, protože mi nemá co říct. Tak vidíte, nakonec i já mám nějaký názor a to už to vypadalo, že ne.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

myslim, ze Kaye a potazmo Sunshine podcenujes...a odpoved na svoji otazku najdes v tomhle ctyri roky starym rozhovoru: http://www.czechcore.cz/index.php?w=10&kod_rew=78
mej se! Oves

karl řekl(a)...

tak to kloubou dolu. veskerou ironii beru zpet a klanim se pokorne.

Franti&#353ek Dezorz řekl(a)...

´Jediný vzkaz, který pro zdejší filmaře mladá kritika (vytrénovaná internetem a/nebo vysokou školou) má, je: čtěte zahraniční literaturu´ - pod zah. literaturou ma fila na mysli beletriu ako taku, ci to co sa vonku o filme pise?

Franti&#353ek Dezorz řekl(a)...

problem, ktoremu fila a pravdepodobne vacsian kritikov nerozumie, je ze umelec nie je a ani nema byt na tom myslienkovo tak, ako kritik. nema mat napozerane tisice veci, naopak, ma hladat sam seba, teda ignorovat co najviac z okolia. :) je to presne opacny pristup ako ma mat kritik. to, ze inde vznikaju lepsie diela ak u nas nie je tym, ze umeleci malo studuju diela inych (to ani vonku nerobia) ale celkovo slabym kulturnym povedomim a vseobecnou kulturnou estetikou. malo inej muziky sa u nas pusta, aby to bezni ludia poznali a aby sa to dostalo do vseobecneho povedomia, podobne je to s filmami.

Franti&#353ek Dezorz řekl(a)...

ma to aj druhu stranu mince, mladi korejski filmari bez vacsieho kulturneho zazemia, rychlo ovplyvneni tym co sa v inych kruhoch nosi, tocia zaujimave filmy, ktorym vsak chyba ten umelecky presah, nieco VIAC. su ine, su predajne vonku, ma ich kazdy rad, ale tiez to nie je spasa filmu. ono vlastne, nieco ako spasa umenia neexistuje. uimenie je odraz spolocnosti, ceski filmari odrazaju to co ceska spolocnot je, korejski to co je korejska spolocnost. a to prave orechove umenie, to je odraz jednotlivca, ako dokaze odraz spolocnosti preskocit. a tomu sa radit neda.