pátek, listopadu 19, 2010

ARCHIV: Jednoruký major v boji proti hudebním puristům - Nový prostor (srpen 2009)



Kluboví producenti Diplo a Switch natočili pod hlavičkou projektu Major Lazer album, které skládá poctu jamajskému dancehallu. Místo napodobování jeho postupů ale objevili zcela nový svět.

Hudební styl dancehall vznikl na Jamajce v osmdesátých letech minulého století jako agresivnější verze reggae. Využíval syntetických beatů prvních automatických bicí a místo rastafariánské vize světového míru ventiloval klaustrofobii globalizovaného světa. Jednu chvíli se zdálo, že by jamajská obdoba amerického hip hopu mohl ovládnout svět podobně jako v sedmdesátých letech reggae. Pak si ale na západě všimli, že dancehalloví toasteři si libují v glorifikaci násilí a sexistických, homofóbních a celkově velmi nekorektních textech. Když pak v roce 1992 prohlásil Shabba Ranks ve vysílání britské televizní stanice Channel Four, že homosexuálové by se měli věšet, vzala sebou vlna všeobecného pobouření také naděje na crossover jeho žánru.

Zlí bratranci Boba Marleyho

O desetiletí později se dancehallové hvězdy jako Shaggy či Sean Paul dočkaly slávy i na světových žebříčcích, jednalo se však pouze o popový derivát stylu. V kingstonském undergroundu stále existuje semeniště nápadů a inovací, v němž se muzika dělá v technických podmínkách, jež ve srovnání s USA nebo Británii připomínají temný středověk. Jsou to právě hudebně nekompromisní postoje a syrová estetika prehistorických bicích automatů, jež k dancehallu přitahuje amatérské etnomuzikology a DJe. Mezi takové patří i producenti Diplo a Switch, kteří se do Kingstonu vydali natočit materiál svého projektu Major Lazer. Na výsledné desce Guns Don't Kill People... Lazers Do se nakonec objevuje i celá řada místních rapperů a zpěváků jako jsou Vybz Cartel, Ward 21 nebo Busy Signal.

Diplo a Switch zabalili svůj projekt do komiksového příběhu jamajského vojáka, který ztratil ruku v přísně utajené válce proti zombiím. Ve výslužbě jezdí na skateboardu poháněném raketami a příležitostně zachraňuje svět od upírů a dalších příšer. (Více se dozvíte v animovaném videoklipu k singlu Hold The Line.) Jejich hudební estetika je stejně bláznivá a hravá. Je to dancehall postavený na digitálních beatech laciných syntezátorů, který ale v každé skladbě prozrazuje široký hudební rozhled obou producentů. Do Hold The Line vtipně vpletli zvonění mobilního telefonu, Keep It Goin' Louder je kříženec mezi Jamajkou a evropských trance a Mary Jane pro změnu švihlý digitální valčík. Desku pak zakončuje přímočaré electro Jump Up natočené s italskými klubovými hitmakery Crookers.

Nomádi v Kingstonu

Jamajští zpěváci disponují tradičním textovým arzenálem (ódy na marihuanu v Mary Jane nebo dívčí pozadí v Pod De Floor), dojde ale i na temnou evokaci války všech proti všem v Anything Goes, v níž září Turbulance. Switch a Diplo si na albu vystřihli i dvě skladby pravověrného reggae - Can't Stop Now a velmi povedená Cash Flow. Nabili tím nejspíše kritikům z řad puristů, kteří určitě budou namítat, že jen „imperialisticky“ zneužívají karibskou exotiku. Ve skutečnosti na to jdou Major Lazer velmi chytře. V žádném případě se nedopouští chyby drtivé většiny obdivovatelů jamajské hudby a nenapodobují slepě postupy svých vzorů. Jejich bastardizovaná verze dancehallu do sebe vstřebala různé stylové výboje z celého světa, přesně jako se to stalo na začátku osmdesátých let na Jamajce. V textu skladby Jump Up toaster Mr. Vegas vysvětluje hudební recept, jež skvěle vystihuje hudbu Major Lazer: „Vezmi merengue a smíchej to se salsou a špetkou reggae.“

Něco podobného už Diplo a Switch udělali na albu Kala srílanské rapperky M.I.A. Tam pod jejich rukama vznikl fantastický taneční kaleidoskop, který si za pět prstů vypůjčuje z lokálních klubových scén po celém světě od Angoly, přes Brazílii až ke Karibiku. S Major Lazer je jejich hudba pevněji ukotvená v Kingstonu, ale neztratila nic ze svého volnomyšlenkářství nebo hudebního nomádství. Album Guns Don't Kill People... Lazers Do potvrzuje výsadní pozici labelu Mad Decent v radostném objevování tanečních scén světových velkoměst.

Major Lazer Guns Don't Kill People... Lazers Do. Mad Decent, 2009.

Žádné komentáře: